woensdag, januari 10, 2018

Zell

Jaren geleden gaf ik dat wel eens: Zell Oxygen. Het is een vloeibaar goedje, een soort gistdrankje. Makkelijk te doseren over het voer. Duiven nemen het makkelijk op en er is merkbaar resultaat! Duiven gaan bijvoorbeeld donzen.
Redelijk prijzig vond ik het en stapte over op bakkersgist, wat veel goedkoper is. Wat het met een duivenlijfje doet zal vergelijkbaar zijn denk ik. Dat het een bijproduct is waar je weer een boom over kan opzetten en de meningen over verdeeld zijn zal allemaal wel. Ik heb het aangeschaft in aanloop naar de kweek en met het voornemen het dit seizoen weer te herintroduceren.

Herbots verkoopt het onder eigen naam. Op de beurzen is het makkelijk te verkrijgen maar tegenwoordig ook online her en der. Alles met mate maar uit ervaringen uit het verleden kan ik eigenlijk wel zeggen dat ik er wel content over was altijd.

Zoals ik al schreef, de lichten zijn aan in de vroege morgen. Voordeel is dat je de dagen wel langer maakt maar niet dat je aan het einde van de dag als het donker is, de boel pardoes in het donker zet. Smorgens de dag verlengen is eigenlijk heel handig wat dat betreft.

Zoals het er nu naar uitziet koppel ik vrijdagavond en vallen dan de definitieve keuzes voor de blijvers en degenen die de selectie dus niet doorkwamen. Een uitgezonderd kweekkoppel, eigenlijk meer een vermenigvuldigersduo. De hoofdvogels weet ik wel een partner te geven, de overigen vind ik minder relevant. A, omdat ik het toch niet weet, B omdat het altijd weer een verrassing is waar de echte goeie uit zullen gaan komen. En echte goeie? Ik hoop erop, net als u maar er zijn er ooh zo weinig, niet?!