dinsdag, januari 09, 2018

Koppelkriebels

De kriebels nemen weer toe. Kriebels om de zaak weer samen te zetten en uit te zien naar nieuwe kampioentjes. Ik zal er een aantal extra zetten die dienen als voedster of als "kweker" voor de time-being. Limoges gaat voordat ze op samenkweek in Kamperland gaat, nog op een zoon van Zusje. Op een neef zeg maar. Dat is een halve Saarloos en heeft als moeder dus Zusje. Een mooie doffer die ooit eens zijn vleugel brak. Sportieve waarde verloren maar ik wil gezien zijn voorkomen een koppel met z'n tante trekken. Beetje voor behoud van deze soort en toch omdat ik wat in 'm zie.

Zusje gaat op een andere brekevleugel (Oded x Joosen). Ari blijft op Rode Maria. Uit dat koppel zijn in 2017 zulke fijne dieren gekomen. Dieren waarmee ik meen verder te komen dan met de doorsnee. Tijd zal het leren.

Ik heb nog een mooie Joosen jaarling. Een duif waarvan Marien ook zei "die zie ik graag". Deze mag op 1 van de jaarling doffers uit Ari x Maria. Verder weinig voorkeuren eigenlijk. De eerste vanuit Agen in 2017 (zoon 403 Van Olmen x Zusje) mag op een krachtpatser. Mijn eerste oude uit Agen kan haar broedvak houden maar met een andere doffer.
Je snapt al, zo zoek ik beetje bij beetje en met motief na motief de partners bij elkaar. De restant koppel ik dan dus niet maar krijgen nog een laatste kritische keuring waarna de meeste zullen verdwijnen. Het zijn dan veelal de duiven die de voorkeur niet genieten en de kans dat je dan nog een goeie wegdoet... bijna nul. Kortom: schoon schip daarna en blik vooruit.

Ik heb de lichten aan tussen 06:00 en 09:00 en volop voer... Vrijdagavond moet dat voldoende lust geven voor een goede koppeling.