donderdag, juni 01, 2017

OPROEP + update

Ik krijg best wat bijval over mijn vorige blog post.

Wie wil mijn vorige blogberichtje aub in de postduivenmedia verspreiden? Dus mijn niet wetenschappelijke gedachtegang over hoe de duiven zijn gekoerst afgelopen zaterdag?!
Facebook, of de papieren media en of andere nog?

Tijd voor die GPS ringen om eens te weten wat er nu eigenlijk gebeurt!!
NPO, lees je mee??

Verdere toevoeging:
Mijn laatste 2 zijn gemeld.
1 in Oudekerk, 1 in Genemuiden.
Van anderen vernam ik ook al opvangers aan de oostkant van NL.

Mijn idee is dat de duiven dus enorm westelijk zijn gekoerst, tot zelfs op zee of Engeland en Schotland. De terugkeer (als ze al niet in zee zijn beland), gaat dan met een grote boog. Zo groot dat ze dus niet netjes bij Den Helder weer Nederlandse bodem meepakken maar dus via het Noordoosten pas...

Mijn idee...  of het waar is, valt te achterhalen als we meer duiven uit gaan rusten met GPS ringen!

UPDATE
Artikel van Michel Beekman:
http://www.duivenvaria.nl/columnisten/michel-beekman/6478-michel-beekman-onderschatting-en-inschattingsfouten
bevestigend voor mijn idee dat de snelle duiven "al snel" de oversteek hebben gemaakt naar Engeland en dat juist die de grootste moeite hebben ondervonden terug te keren. De marathonduiven hebben meer koers weten te houden omdat die achter aan het peloton niet meer in opgejutte groepen zitten maar meer individueel keuzes maken voor de juiste koers op een lager tempo.