donderdag, juni 01, 2017

Jongeduivenziekte, Zeoliet van nut?

Tot op heden kan ik het nog altijd zeggen: ik heb nog geen enkel geval van jonge duivenziekte. Gelukkig maar want de rapen zijn gaar als je het treft. Vorig jaar ook geen dol, op een enkele verdenking na.

Mijn hok is droog en dat dank ik mede aan een bodem bedekt met Zeoliet. Top spul waardoor de boel erg droog blijft. Ik maak niet of amper schoon. Geef ruim voer en blijf fan van nu en dan RopaB door het water. vaccineer ze graag meermaals en voor de ziektes waarvoor dat goed kan (Paramix, Paratyf en pokken)... allemaal voor extra weerstand.

Dit jaar zijn zelfs jongen bijgespeend terwijl de oudsten al volop uit vlogen. Ook geen ideale factor als het daarom gaat... toch nog geen coli of soortgelijk. Ik ben benieuwd of het goed blijft gaan, zeker nu het opleren begint.

Die bodembedekking met Zeoliet is wel een aanrader. Ik vermoed dat de droogte die het mede helpt creƫren en het gerommel erin van de duiven als ze eens wat graantjes pikken die erin belanden terwijl het natuurlijk echt niet meer schoon is en ze dus zichzelf steeds licht besmetten met oude poepresten en stof van het zeoliet. Ik heb het idee dat het ze sterker maakt, meer weerstand van hun duivenlijfjes.

p.s. heb altijd een medicijn bij de hand mocht het toch mis gaan... het was over de datum. Toch nieuwe aangeschaft. Kwestie van voorzorg!

http://www.zeolite-products.com/pages/zeoliet/wat-is-zeoliet.php
en nee, ik heb geen aandelen... ben fan door gebruikservaringen!
Je hoeft het ook niet vaak te verversen... 1 of 2x per jaar doe ik dat, beetje afhankelijk van de besmettingsgraad natuurlijk. Voordeel is ook dat je het kan bevochtigen en dat het dan langzaam het vocht afgeeft... maakt het hok niet te droog in deze tijden!