donderdag, februari 02, 2017

Soleil

Ik ben blij dat vandaag de zon in het hok schijnt.
Duiven worden daar zoals al vaker aangehaald gretiger van, drukker, paarlustiger.
Dat laatste wil ik graag omdat ik morgen koppelen wil.

Bij een koppel of 5 stuur ik aan op een bepaalde partner, de anderen neem ik minder nauw.
Zusje gaat op Ari en daarna krijgt Ari nog een keer Rode Maria (uit 404 van Jos, zus van diens 403 x zijn rode fondkampioen van het Antwerpse).
Van die laatste koppeling heb ik 2 laatjes. Een rode doffer en een donker geschelpt duivin. Spreken me zeer aan, vooral het duivinnetje. Zo probeer ik de Saarlozen op mijn manier nog weer te verbeteren met als doel een keivroege op een mooie ZLU-vlucht. Als ik dus zo’n 50% Saarloos/ 50% Van Olmen door de selectie krijg na invliegen enz, vind ik dat machtig mooi materiaal om weer terug te koppelen op een 100% Saarloos of 100% Van Olmen. De ene sneller proberen te maken en de ander taaier. Dat is zo ongeveer de filosofie.

Ik heb een prachtduivin van Bert van 2016 die op een zoon van Ari gekoppeld gaat worden. Ook dat zie ik zitten met bovenstaande filosofie op ’t oog. De Limoges gaat op een laat doffertje naar keuze (keuze uit 3). Wordt allemaal weer leuk om van toppers te dromen die daar dan weer uit voort zouden gaan komen. Net als iedereen proberen we wat en schieten we o zo vaak mis. De vader en moeder van De Harrie zouden zogezegd heel doelbewust zijn samengesteld… Dat zal wel maar dat deed diens eigenaar met zoveel koppels en alleen bij dit ene koppel die ene topper… was het maar zo simpel.

Vandaag kweekvoer aan de duiven gegeven, morgenochtend nog eens. Daarna in de loop van de dag de dieren bij elkaar. Vaste koppels wellicht nog even wachten (die koppelen toch wel) zodat de nieuwelingen hun vak makkelijk eigen maken en straks beter verdedigen.
12 tot 13 koppels worden het… tel maar mee, 26 duiven op dubbelweduwschap!