zondag, januari 29, 2017

Bijna zover

Het is bijna zover en ik zal ze koppelen. De duivinnen lijken al wel in een goede vliegconditie. 1,5 uur is heel gewoon. De doffers vliegen minder maar zien er goed uit. De jaarlingen glimmen erg naar mijn zin, dat doet goed.

Ik ga heel selectief jongen aanhouden. Natuurlijk weet je het nooit precies maar ik wil ze vooral uit enkele duiven hebben. Odes kwam ooit uit 2 voedsters, due je weet het idd niet maar die voedsters waren natuurlijk wel van goede komaf.

Vanaf 07:00 begint de dag hier en om 09:00 uur gaan de lampen weer uit. Dat is amper 2 uren meer licht inmiddels maar goed om het toch iets te verlengen denk ik. Verder eigenlijk alleen een beetje zwaarder gaan voeren. Bijvoorbeeld door het bijmengen van een kweekmengeling. De mest is werkelijk perfect, zelden zo goed. Volgens mij echt toch dat winter/rust voer van Matador, hoewel ook andere merken het inmiddels in hun assortiment hebben. Ik begreep dat Robaeys ook erg populair is, met name ook door de gunstige prijs. Ik hou het nog even op Matador. En een maanzaadje neem ik op de koop toe.

De olympiade laat ik schieten. Ik hoop dat het een promo was voor de sport. Nog enkele uitreikingen enz te gaan en daarna is het al zover dat de Vitessers zich gaan opmaken. Hier ga ik niet haasten maar ook de boot niet missen. Wie te laat begint aan het begin van het seizoen, blijft te laat komen. Afgelopen jaar korfde ik in voor Roye bij De Nishoek. Toen waren we al meerdere weken op weg. Pas toen waren er diverse grote fondmelkers die hun duiven de eerste Quiévrain gaven. Het spijt me zeer maar ik heb ze amper vroeg gezien op de lijsten... het spijt me collega's maar de tijd dat je je dat kon permitteren is geweest.

Een principe dat ik ga hanteren is dat een jaarling die ik speel op de verre vluchten en als die dan vroeg is, hoeft niet nog een 2e keer weg voor zo'n afstand. Waarom? Die belooft en is een troef voor de toekomst. Dat is niet zwart wit of in beton gegoten maar ik vind dat wat verstandiger dan maar te spelen voor het spelen. Beetje spaarzaam zijn... met zo'n minikolonie als die van mij ben je zo ruiter te voet.

Ik schreef nog naar Martijn of het niet een idee was om je duiven eiwit te geven simpelweg door het eiwit te verstrekken van een duivenei. Is dan gelijk 100% eiwit van de beste soort. Afblussen met bijvoorbeeld biergist en je hebt denk ik heel goed spul. De afweerstoffen die je duivin (legger van dat eitje) meekreeg zitten er ook gelijk in. Ik vind het wel wat. Bang voor Salmonella? Je weet de herkomst toch? Ik wacht z'n antwoord af.