vrijdag, september 23, 2016

pinda's enzo


Pinda’s blijven een beetje omstreden.

De duiven eten ze ontzettend graag en het vetgehalte is ideaal om op korte termijn de duiven vetten mee te geven.

Schimmels of ranzigheid van de vetten erin vragen om voorzichtigheid. Beiden zijn niet 1-2-3 door de mens waar te nemen.

Ik heb het idee dat het KAN hebben meegespeeld in aanloop naar Narbonne dat m’n duiven mogelijk niet 100% waren.

Aannames, aannames, dat wel maar toch!

 

Ik ben apetrots op mijn nieuwste aanwinsten!

In de hand zo mooi en heerlijk rustige diertjes.

Ook uit de 391 (Saarloos) x  dochter Vale Louis x nestzus 403 van Jos van Olmen heb ik een koppel beauties.

De 391 was de enige die 2x vroeg zat: Agen mijn 2e om ca 20:30 en op Narbonne de 115e nationaal. Dat is 2x in het snuitje. Voorlopig de enige op mijn hok met een fatsoenlijk palmares op deze soort vluchten dus de enige van wie ik graag een setje jongen trok. De moeder is een rode van Jos van Olmen verkregen, die ik uit zuinigheid niet speelde.

 

De laatjes komen apart in een deel van ’t hok incluis enkele duivinnen en krijgen in de winter ruim de gelegenheid uit te vliegen.

Ik zal ze lappen zodra de tijd er rijp voor is, inclusief het weer dan, hè. Mandgewenning enz, net als bij vroege jongen.

Lappen om ze ruimschoots voor het jonge duivenseizoen al ‘de kwaaiste door te hebben’. Zodoende kunnen ze dan enkele keren met de jongen mee en wie weet nog enkele keren midfond of wie weet wel verder (dagfond). Primair wil ik ze spelen want voor kwekers is vooralsnog geen plaats! Eerst maar eens weten wat ze kunnen. We zijn op weg naar een mooie mix op mijn hokje van kilometervreters… net als hun weg is ook hier nog een lange weg te gaan.