maandag, december 08, 2014

Aanloop naar kweek en volle maan?

De tijdschriften en websites staan weer bol van stukjes naar aanloop van de kweek.
Ook ik schreef er eerder wel over. Volgens mij doen gezonde duiven het gewoon zoals je wil. Het is wel opletten of ze ook zo goed zijn en goed in conditie. Het is soms de conditie van het moment; soms de klimatologische omstandigheden enz.

Bijlichten helpt, zeker weten. Oppassen dat ze dan niet gaan ruien!

Vroege winterkwekers melden nogal eens vlotte leg. Ik denk dat het vlotter gaat in november dan in dec/januari.Simpelweg omdat in dat laatste geval de duiven een dikke maand met minder weer hebben meegemaakt, mogelijk met vorst of veel vocht. Dat is een aanslag op de conditie van velen, vooral ook omdat veel hokken dan de 3 K's vertonen: KOUD KLAM EN KIL.

Vanmorgen zag ik dat de maan zo ongeveer vol staat; volgens mij nog 1 reepje niet of niet meer.
We lezen nogal eens dat men met volle maan koppelt. Ik vind dat maar onzin en toch zijn er best nog wel wat melkers, waaronder kampioenen, die dat doen. Ik weet van biologisch-dynamische groenteteelt. Is hier dan sprake van biologisch-dynamische duivenkweek?

Leg het me uit, vertel het verschil en toon dat eventueel aan a.u.b.
Wie o wie kan het uitleggen waarom die maanstand bij het koppelen zo belangrijk is? En waarom volle maan bij het koppelen, en bijv. niet beter een volle maan bij het uitkomen van de eitjes ofzo?!