vrijdag, maart 15, 2013

Een jaar duivenblog...

Terugblik
Iets meer dan een jaar nu hou ik m’n blog bij.
Terugkijkend heeft het me veel geleerd.
Ik typ m’n gedachten soms wat leeg, geef tips en tricks maar ook een inkijkje in het duivenbestaan op mijn erf.
Dikke 30.000 kijkers op een jaar, ca 100 per dag en vele trouwe volgers.
Het zijn inmiddels zo’n 338 stukjes, klein, groot, weinigzeggend maar soms ook wel stukjes die hout snijden.
Soms zijn het mijmeringen, soms zijn het tips en tricks. Voor elk wat wils.
Mij kost het amper moeite om steeds een stukje te produceren. Wat mij betreft ter lering en ter vermaak. Kennis voor jezelf houden is niet mijn ding.

Reacties
Reacties waren er ook: 1 lezer vond me arrogant en vol pretenties, daar heb ik maar snel mee afgedaan, die leest achterstevoren denk ik.
Meerdere lezers vonden m’n verslagen van de thuiskomsten op zondag – ik klok dan niet – discutabel.
Daarop heb ik uit de doeken gedaan dat het mijn eigen verslaglegging is, een soort dagboek.
Het is kennelijk zo dan mensen struikelen over dat ‘principiële’.
Klok je niet op zondag, dan moet je kennelijk ook geen verslag doen, ook al had je vroeg kunnen zitten!
Zo heb ik ook totaal geen aandacht gekregen (nog?) in de duivenpers n.a.v. mijn officiële Midfondkampioenschap in de afdeling 5. Zou dat ook te maken hebben met het feit dat ik de zondagen niet meedoe?

Het Spoor der Kampioenen lichtte al de afdelingskampioenen uit behalve… .... toch vreemd!

Mijn tip die uiteindelijk op duivenmarktplaats belandde over paramixo enten op broeden leverde veel hits en vragen op. Tips doen het sowieso goed merk ik wel, ze worden graag gelezen.
Ook mijn kleine beetje handel: eitjes van de beste vliegers en laatjes van de beste paar koppels, gaven veel bekijks. Voor een duppie zitten we allemaal graag op de eerste rij. AS kan wel schrijven dat het Aziaten zijn die een flinke vraagprijs koppelen aan kwaliteit. Veel "kaaskoppen hier in de lage landen" doen dat volgens mij ook, het is meer universeel dan hij doet voorkomen en de verkoopsites maken dat zelfs zo, ze zijn er heer en meester in.

Bijval kreeg ik ook uit diverse hoek over m’n artikel waarin ik wat kritisch was op wel en wee in onze sport.
Check maar eens Vuurwerk & blik op de toekomst uit december vorig jaar. Wat een all time favorit is voor velen is het artikel over Prange Suppe. Dat maakt mensen kennelijk erg nieuwsgierig.

Zodra Willem de Bruijn me vermeldde op diens blog n.a.v. de snelste van het concours op Duffel of Gert-Jan Beute op zijn dagboek, waren er direct ook meer hits.Dat vond ik een leuke ervaring. Die mannen hebben veel bekijks kennelijk, veelvoudig van mijn 100 hits per dag. 2 heuze opiniemakers, mooie mensen echte ambassadeurs voor onze sport!!

Niet te vergeten, de hits na Limoges. 1e van het hele concours met een uur los.
In de pers? Jazeker, toe ik het zelf instuurde maar verder niets. Volgens mij was dat niet zo gegaan als het Eijerkamp of een andere grote naam zoiets had gepresteerd, denk u van wel?
Overall erg leuk om die vragen, reacties en statistieken te checken, leerzaam ook. Mooie ervaring!

En nu?
Zeg het maar. Ik doe voort, met mijn eigen besoignes, m'n eigen duiven. Ik lees en leer graag en veel, ik pas toe, doe verslag en 'k doe m’n best.

Wat een zegeningen, wat een mooie sport!
Binnenkort weer de degens kruisen op de vluchten, mooi toch?!