maandag, november 12, 2012

VERLUCHTING en 3 K's

Gisteravond een spontane bel van iemand uit het oosten van ons land. Hij tobde naar zijn idee flink met de verluchting. Had de nodige aanpassingen gedaan en had het idee dat het nog steeds niet 100% in orde was. Hij vroeg me hoe ik het had opgelost en we spraken zo over de mogelijkheden.

Zelf heb ik enkele jaren geleden dhr Duindam ingehuurd: http://www.duindam-klimaatadvies.nl/
Zijn advertenties sieren ook wel de duivenkrantjes. Beter daar wat aan uitgegeven, en duur was het niet, dan blijven tobben, nietwaar?

Niet dat ik alles heb overgenomen of zo maar het heeft me geholpen een goed idee te krijgen over wat een juiste manier van verluchten zou zijn bij mij ter plaatse. Ik verlucht zeer ruim maar er is geen sprake van neervallende lucht of tocht. De ramen staan een rond jaar open, de kleppen nagenoeg ook en de kap is voorzien van diverse halve knijpers (bovenkant). Zon in het hok is het allerbeste want dat stijgt de in het hok opgewarmde lucht lekker op en is het klimaat in het hok het best.
Vroeger was er een clublid wiens hok de 3 K's had: Koud, Klam en Kil... ik zou zeggen een 4e K: Klote.

Sleutel aan je hok als het niet behaaglijk is en stel proefondervindelijk vast. Neem niet perse dit jaargetij als beste check daarvoor hoor... de temperaturen zijn laag en de luchtvochtigheid is hoog en bij uitblijvende zon is het geen goede vergelijking met zeg een lekkere voorjaarsdag.
Aan de andere kant is het wel een goede tijd om het behaaglijke van je hok te checken. ZIt eens een tijdje op een krukje in je hok en bemerk wat je voelt, is het behaaglijk, tochtig, wat merk je, wat ruik je enz.
Zorg dat de 3-4 K's niet kenmerkend zijn voor je hok, dan kom je met fatsoenlijke duiven al een heel eind is m'n idee.